Arbeidsmediator & Vertrouwenspersoon

Diensten

Arbeidsmediation | Vertrouwenspersoon

Wat is Mediation?

*

Mediation is een vorm van conflictbemiddeling. Onder begeleiding van de mediator proberen partijen samen tot een oplossing van een conflict te komen. Een mediator zorgt ervoor dat alle partijen kunnen vertellen wat hen hindert, dat partijen weer met elkaar in gesprek komen en onder begeleiding van de mediator samen afspraken voor de toekomst kunnen maken. Partijen kiezen bewust en vrijwillig voor mediation, omdat zij gezamenlijk tot een oplossing willen komen. Als het conflict door middel van mediation wordt opgelost, wordt een (vaak) lange en kostbare gerechtelijke procedure voorkomen.


Voordelen van mediation


  • Mediation bespaart tijd, geld en energie. Er is slechts één mediator nodig in plaats van twee of meer advocaten.
  • Omdat partijen samen naar een oplossing zoeken, past de oplossing goed en is de oplossing blijvend.
  • Bij mediation wordt onafhankelijk en onpartijdig gehandeld. In een mediation komt ieders mening aan bod.
  • Tijdens een mediation wordt er gedacht in oplossingen. Partijen kijken niet alleen naar het verleden, maar vooral naar de toekomst.
  • Een werkbare relatie wordt behouden of zorgvuldig beëindigd.


Afspraak maken

Mediation is geschikt, indien

  • er nog geen conflict is, maar een lastige situatie hier wel naar uitziet. Partijen willen dit voorkomen en schakelen daarom preventief een mediator in.
  • partijen de relatie met elkaar willen of moeten behouden of herstellen.
  • er een goede oplossing moet komen. Hoe eerder het conflict uit de wereld is, hoe beter.
  • partijen invloed willen hebben op de oplossing van het conflict. Bij mediation onderhandelen partijen samen over de uitkomst. Er is geen derde (de rechter) die partijen afspraken oplegt.
  • partijen bereid zijn (weer) naar elkaar te luisteren en willen werken aan een gelijkwaardige uitkomst.


Afspraak maken

Mediationproces

1. Voorbespreking

De mediator brengt in kaart welke punten moeten worden opgelost en welke factoren de oplossing tot nu toe hebben belemmerd. Alle partijen krijgen de gelegenheid om hun kant van het verhaal te vertellen. In arbeidsmediation vinden de voorbesprekingen individueel plaats.


2. Mediationovereenkomst

Vooraf wordt de mediationovereenkomst ondertekend. In deze overeenkomst worden alle afspraken voor het mediationtraject op papier gezet, zoals de vertrouwelijkheid en de geheimhouding, de aard van het conflict en het afgesproken uurtarief. Daarnaast

verklaart de mediator in deze mediationovereenkomst dat eenieder actief meewerkt aan de oplossing van het conflict en dat de mediator zelf geen enkel belang heeft bij de uiteindelijke oplossing voor het conflict.


3. Bijeenkomsten

Tijdens de mediationbijeenkomsten verzoekt de mediator alle partijen om zijn of haar kant van het conflict te vertellen. Aan het eind van iedere bijeenkomst vat de mediator de voortgang samen en maakt een afspraak voor een volgende bijeenkomst.  Na een aantal gesprekken is bekend hoe partijen tegen het conflict aankijken en welke zaken belangrijk zijn voor de toekomst.


4. Oplossing bepalen

Als alle belangen in kaart zijn gebracht, wordt gezamenlijk en constructief op zoek gegaan naar oplossingen die zoveel mogelijk tegemoet komen aan ieders belangen. De mediator kent verschillende technieken om partijen daarbij te helpen. Vervolgens gaat de mediator na of de gevonden oplossingen in de praktijk uitvoerbaar zijn.

5. Vaststellingsovereenkomst

Als er een oplossing gevonden is die naar tevredenheid is van alle partijen, dan legt de mediator deze oplossing vast in een vaststellingsovereenkomst. Na het ondertekenen van de vaststellingsovereenkomst is de mediation afgerond.


Afspraak maken

Vertrouwenspersoon

Een veilige werkplek voor werknemers


Iedere werknemer heeft recht op een veilige werkplek. Werkgevers zijn op grond van art. 3 lid 2 Arbowet verplicht actief beleid te voeren ter voorkoming en beperking van psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Seksuele intimidatie, agressie en geweld, discriminatie en pesten zijn factoren in de arbeidssituatie die stress veroorzaken en worden ook wel aangeduid als ongewenste omgangsvormen. Het betreft gedrag dat als grensoverschrijdend of kwetsend wordt ervaren en als gevolg heeft dat iemand zich niet meer veilig voelt op zijn werkplek. De werkgever is verplicht werknemers te beschermen tegen ongewenste omgangsvormen. 


*


Het aanstellen van een vertrouwenspersoon draagt bij aan het creëren van een veilige werkplek!


*

Wat bied ik de werknemer?


• Opvang en advies in vertrouwelijke gesprekken.

• Ruimte voor het verhaal en de gevoelens. 

• Een luisterend oor.

• Samen in kaart brengen van mogelijke oplossingen.

• Hulp bij het maken van een passende keuze.

• Verlening van nazorg.


Wat bied ik de werkgever?


• Onafhankelijkheid en deskundigheid.

• Opvang werknemers.

• Advies over het creëren van een veilige werkplek. 

• Geanonimiseerd jaarverslag.

• Voorlichting aan medewerkers en bestuur.


Afspraak maken
Share by: